Četvrti pozorišni festival balkanskog kulturnog prostora ,,Teatar na raskršću“, koji se i ove godine održava u terminu od 4. do 10. septembra 2023. godine u Narodnom pozorištu Niš, večeras će biti završen svečanom dodelom nagrada i premijernim izvođenjem predstave DEKAMERON, u režiji Dejana Projkovskog, koprodukcija JU Gradskog pozorišta Podgorica, Crna Gora, Kulturnog centra Bar – Festival Barski ljetopis, Crna Gora i Narodnog pozorišta Niš
U okviru takmičarskog dela programa publika je imala priliku da pogleda 6 predstava:
Vilijam Šekspir MAGBET, režija Jagoš Marković, Narodno pozorište u Beogradu, Srbija (4. septembar);
J. B. P. Molijer ŠKRTAC, režija Dora Ružđak Podolski, Satiričko kazalište Kerempuh, Zagreb, Hrvatska (5. septembar);
Aleksandar Popović, NOĆNA FRAJLA, režija Branislav Mićunović, Narodno pozorište Niš, Srbija (6. septembar);
Ivo Andrić GOSPOĐICA, režija i adaptacija Đurđa Tešić, JU Narodno pozorište Republike Srpske, Banja Luka, BiH / Republika Srpska (7. septembar);
Branislav Nušić, POKOJNIK, režija Egon Savin, Crnogorsko narodno pozorište i Centar za kulturu Tivat, Crna Gora (8. septembar);
Staša Prah, LEPA VIDA, režija Marjan Nećak, koprodukcija Gledališče Koper – Teatro Kapodistrija, Slovenija i Slovensko stalno gledališče Trst, Italija (9. septembar);
Odluke o nagradama donosio je stručni žiri festivala, žiri okruglog stola kritike i novinarski žiri.
Stručni žiri u sastavu: predsednik Vasil Vasilev, reditelj i upravnik Nacionalnog teatra “Ivan Vazov” u Sofiji, prof. dr Nenad Novaković, ekspert za elektronske medije i menadžment u kulturi (BiH), Irena Šarović, balerina, koreografkinja i diplomirana dramaturškinja (Srbija), dr Milica Bajić Đurov, scenografkinja i kostimografkinja (Srbija) i Dušan Kovačević, glumac i producent( Crna Gora) doneo je sledeću odluku:
OBRAZLOŽENJE STRUČNOG ŽIRIJA
Na osnovu odgledanih svih šest takmičarskih predstava na Festivalu drame i pozorišta balkanskog kulturnog prostora „Teatar na raskršću“, u organizaciji i produkciji Narodnog pozorišta Niš, stručni žiri u sastavu Vasil Vasilev, predsednik žirija, Nenad Novaković, Dušan Kovačević, Irena Šarović i Milica Bajić Đurov jednoglasno je doneo odluku da se dodele sledeće nagrade:
Jasno vođenom i rediteljski definisanom kolektivnom igrom, akteri pletu i gradiraju tok radnje, menjajući dinamiku i atmosferu komada, koja efektno i bez praznog hoda ostavlja snažan celokupni utisak.
Kreativno osmišljenim sredstvima scenskog pokreta, on doprinosi da narativ, protok vremena i rediteljski rezovi dobiju fluentnost koja donosi jasnu priču, te tok radnje potcrtava na originalan i jasan način.
Veštim kombinovanjem i poigravanjem muzike, instrumenata i vokala, autor nas vodi kroz emociju i atmosferu koja definiše čitavu predstavu.
Veštim poigravanjem prostornom perspektivom, koloritom, kao i prevođenjem eksterijera u enterijer i obratno, iskusno potcrtava karakter ove komedije mentalita.
Uverljivom i lepršavom igrom apsolutno vlada scenom i kroz niz glumačkih rešenja, od komičnih do gotovo karikaturalnih valera, donosi lik tvrdice, koji na koncu ostavlja utisak pozitivnog karaktera koga je nemoguće ne voleti.
Promišljenim i naizgled jednostavnim pristupom uspeva da kompleksan dramaturški i glumački narativ prenese na savremen i efektan način, koji definitivno ostavlja snažan utisak.
Žiri okruglog stola kritike u sastavu: prof. dr Milivoje Mlađenović, Sombor, pisac i teatrolog, Nataša Gvozdenović, novinarka i pozorišna kritičarka, Novi Sad, dr Sašo Ognenovski, pozorišni kritičar, Bitolj, Olivera Milošević, novinarka i teatrološkinja i Jelena Popović, dramaturg i pedagog, Niš i Igor Burić, novinar i pozorišni kritičar, Novi Sad, doneo je sledeću odluku:
OBRAZLOŽENJE ŽIRIJA OKRUGLOG STOLA KRITIKE
Nagrada Okruglog stola kritike za najbolju predstavu dodeljena je Satiričkom kazalištu Kerempuh, Zagreb, Hrvatska, za predstavu ,,Škrtac“.
„Škrtac“ je pretstava koja je aktuelna i referentna na nekoliko nivoa: stilskom, značenskom i konceptualnom. Rediteljski koncept ima elastičnu komponentu koja na sceni uvlači fantastične improvizacije koje su amalgam talenta glumaca čija je, s druge strane, tipologija vrlo precizno i egzaltno određena. Upravo te improvizacije otvaraju i referentnu komponentu koja odvaja ovaj sjajni tekst (jedan od nekoliko kojih Molijer nije napisao u stihu) od svoje klasične strukture u paralelne aktuelne primere i kojeg čini univerzalnim ne samo na razini priče, nego i na razini značenja.
Žiri novinara u sastavu: predsednik Miljana Nikolić – Belle Amie, Tatjana NJežić – Blic i Borka Golubović Trebješanin – Politika doneo je sledeću odluku:
OBRAZLOŽENJE NOVINARSKOG ŽIRIJA
Novinarski žiri IV festivala „Teatar na raskršću“ jednoglasno je doneo odluku da je najbolja predstava ovogodišnje manifestacije „Magbet“ V.Šekspira u režiji Jagoša Markovića, Narodnog pozorišta u Beogradu.
Maestralnom glumačkom igrom ansambla predvođenog Nebojšom Dugalićem, ubedljivom i snažnom rediteljskom postavkom predstava ,otvarajući svu potentnost slojeva čuvenog komada, inspirativno i pozorišno punokrvno fokusira otelotvorenje vivisekcije mehanizama koji (i) današnjeg čoveka odvode s one strane i morala i ljudskosti, i čine da priklanjajući se najlošijem delu sebe postanu zločinci, i doslovno i metaforično, i prema drugima i prema sebi, i kao pojedinci i kao društvo.