Obeležavanje 130. godišnjice rođenja jednog od naših najznačajnijih književnika, a jedinog dobitnika Nobelove nagrade, Ive Andrića na divan način obeležilo je Narodno pozorište Republike Srpske. Priča o životu Rajke Radaković “Gospođica” dobila je pozorišni život zahvaljujući dramatizaciji Vanje Ejdus i režiji Đurđe Tešić. Hrabar potez, složila se i rediteljka, a publika u Nišu ima tu sreću da može da u svom Narodnom pozorištu pogleda ovo delo.

 

Autor fotografije: Dalibor Danilović

 

Dramatizaciju “Gospođice” još 1962. godine uradio je Marko Fotez, ali je to delo prikazano tek 2013. godine u Jugoslovenskom dramskom pozorištu u Beogradu. Devet godina posle, delo Ive Andrića dobilo je novu dramatizaciju i režiju. Jeste bio hrabar potez, kaže Đurđa Tešić, rediteljka.

– U pitanju je jedno pripovedanje svojstveno za literarno vredno delo koje treba da nađe svoj izraz i pozorišnu formulu. Tema me je privukla. Pre svega, tema opsesivnog zgrtanja novca, novca kao božanstva, novca koji postaje sve, postaje apsolut. A to je danas veoma vidljivo i svi osećamo tu temu – kaže Đurđa Tešić.

 

Zanimljivo je, dodaje, da je u pitanju ženska uloga i novi lik.

– Kao što su primetili razni teoretičari, prvi put u istoriji srpske književnosti se pojavljuje ovakav lik, ženski Šajlok. U pitanju je žena koja prihvata taj princip i postaje surovija od muškaraca koje smo gledali u toj vrsti patološke strasti. Smatram da je Andrić klasik kome se treba vraćati. Vanja Ejdus i ja smo se upustile u to, to je jedan novi kvalitet – dodaje rediteljka.

 

U takmičarskom delu “Teatra na raskršću” nalazi se i “Gospođica”, a postojanje ovakvog regionalnog festivala apsolutno je nešto dobro, dodaje Đurđa Tešić.

– Razmena je u bilo kojoj umetnosti, a naročito u pozorištu, jako je važna. Bitna je i razmena ljudi koji se pozorištem bave, ali i ideja i dometa, kao i sagledavanje šta je u regionu rađeno. Bez pozorišnih festivala, ne može ni da se razvija i napreduje – ističe rediteljka.

 

Za grad je takođe značajno postojanje ovakvog festivala, dodaje Đurđa Tešić, zbog obrazovanja gledalaca, dolaska nove publike i različitih poetika koje se mogu tom prilikom pogledati i koje nisu svakidašnje. Jedna predstava koja sigurno nije svakidašnja jeste i ona koja obeležava četvrto veče četvrtog “Teatra na raskršću”.

 

 

Autor: Ljubica Jocić


Scroll