“Nije slučajno Šekspir rekao da je pozorište ogledalo života, a u tom ogledalu može se videti i čitavo drutšvo. Pozorište uvek nosi puls, ponekad nam se to sviđa ili ne”, rekao je Dejan Projkovski, višestruko nagrađivani i jedan od vodećih reditelja u regionu. Predstavu koja u epicentar stavlja čoveka, kao što je bilo u renesansi, a koja pokazuje da čoveku najviše trebaju komunikacija i sloboda, niška publika videće na zatvaranju Festivala “Teatar na raskršću”. To je Bokačov “Dekameron”, u režiji Dejana Projkovskog, u izvođenju glumaca iz Niša i Podgorice, a u čast nagrađanih na festivalu.

 

 

Nakon premijere na “Barskom ljetopisu” niška publika će moći da vidi rezultat jednog “predivnog i uzbudljivog rada sa niškim i podgoričkim glumcima”, kaže Dejan Projkovski.

– Mislim da smo imali uzbudljiv proces. Dok smo pripremali, pričali smo da je važno da napravimo predstavu gde ćemo biti svi mi. Mislim da smo napravili predstavu koja vuče paralelu pandemije kuge u Firenci i korone koju smo svi prošli. Kada se pojavila korona, shvatili smo da ono što što čoveku najviše treba jesu komunikacija, družba i sloboda prostora. Krenuli smo da radimo predstavu koja u sredinu svega stavlja čoveka, a tako je bilo i u renesansi – kaže Projkovski.

 

Pitanje je šta znači biti slobodan u ličnom smislu, a to će predstava “Dekameron” pokušati da odgovori.

Naši likovi su odbili da čekaju Godoa, oni su krenuli da se igraju i demistificiraju stvari na sopstven način. Čovek treba da se izbori da ima pravo na lični izbor. Ima društvene okvire, moralne, porodične i religijske standarde gde po rođenju pripada. Mi smo se bavili ličnom slobodom. Na kraju svega, čovek je homo ludens, čovek koji voli da se igra. Napravili smo predstavu koja slavi radost života – dodaje Projkovski.

 

Premijera u Nišu biće u čast nagrađenih na Festivalu “Teatar na raskršću”, a svaki festival poznatom reditelju donosi radost.

– Vrlo je bitno da možemo da razmenimo ideje, da pogledamo šta rade ostale kolege. Nemamo često tu mogućnost. Zanimljivo je i za publiku jer ima mogućnost da komparira, gleda stvari, vidi kako se razmišlja u pozorištu. Nije slučajno rekao Šekspir da je pozorište ogledalo života. U tom ogledalu može se videti i čitavo drutšvo. Pozorište uvek nosi puls, ponekad nam se to sviđa ili ne. Mislim da je ovaj festival postaje vrlo bitan za sve nas. Na otvaranju sam sreo mnoge kolege iz regiona i to je predivno. Ovih dana je Niš vrlo bitan pozorišni centar u regiji i mesto gde se rađaju novi projekti – kaže Projkovski.

 

Pozorište može da pomogne da skupimo dovoljno hrabrosti.

– Ono pomaže da se pogledamo u ogledalo. Daje hrabrost da se žaba pogleda u ogledalo i shvati da je žaba, da nije princ. To je vrlo bitno. U svim specifičnim vremenima pozorište ima taj zadatak, da govori o stvarima o kojima drugi ne govori. Da otvara pitanja, ali nikad da ne uđemo iz pozicije da smo pametniji od publike – dodaje reditelj.

 

Odraz u ogledalu predstave “Dekameron” pokazaće pravu sliku. Neki možda neće biti oduševljeni šta će videti, neke će vratiti u realnost ili naterati na razmišljanje, ali je sigurno da su takvi pogledi potrebni često jer što bi rekao veliki književnik Branislav Nušić, “u svakom slučaju, bolje je gledati život u pozorišnom komadu, nego gledati pozorišni komad u životu”.

 

 

Autor: Ljubica Jocić


Scroll