Nagrada za najbolju predstavu – 1 nagrada;
Nagrada za režiju – 1 nagrada;
Nagrada za glumačko ostvarenje: 4 nagrade;
– najbolja ženska uloga – 1 nagrada;
– najbolja muška uloga – 1 nagrada;
– nagrada za najbolju mladu glumicu – 1 nagrada;
– nagrada za najboljeg mladog glumca – 1 nagrada;
Nagrada za scenografsko ostvarenje – 1 nagrada;
Nagrada za kostimografsko ostvarenje – 1 nagrada;
Nagrada za originalnu scensku muziku – 1 nagrada;
Nagrada za scenski pokret – 1 nagrada;
Nagrada okruglog stola kritike – 1 nagrada;
Specijalna nagrada – 1 nagrada;
Nagrada žirija novinara– 1 nagrada.
Izabrani dobitnici nagrada 4. Festivala ,,Teatar na raskršću”
Četvrti pozorišni festival balkanskog kulturnog prostora ,,Teatar na raskršću“, koji se i ove godine održava u terminu od 4. do 10. septembra 2023. godine u Narodnom pozorištu Niš, večeras će biti završen svečanom dodelom nagrada i premijernim izvođenjem predstave DEKAMERON, u režiji Dejana Projkovskog, koprodukcija JU Gradskog pozorišta Podgorica, Crna Gora, Kulturnog centra Bar – Festival Barski ljetopis, Crna Gora i Narodnog pozorišta Niš
U okviru takmičarskog dela programa publika je imala priliku da pogleda 6 predstava:
Vilijam Šekspir MAGBET, režija Jagoš Marković, Narodno pozorište u Beogradu, Srbija (4. septembar);
J. B. P. Molijer ŠKRTAC, režija Dora Ružđak Podolski, Satiričko kazalište Kerempuh, Zagreb, Hrvatska (5. septembar);
Aleksandar Popović, NOĆNA FRAJLA, režija Branislav Mićunović, Narodno pozorište Niš, Srbija (6. septembar);
Ivo Andrić GOSPOĐICA, režija i adaptacija Đurđa Tešić, JU Narodno pozorište Republike Srpske, Banja Luka, BiH / Republika Srpska (7. septembar);
Branislav Nušić, POKOJNIK, režija Egon Savin, Crnogorsko narodno pozorište i Centar za kulturu Tivat, Crna Gora (8. septembar);
Staša Prah, LEPA VIDA, režija Marjan Nećak, koprodukcija Gledališče Koper – Teatro Kapodistrija, Slovenija i Slovensko stalno gledališče Trst, Italija (9. septembar);
Odluke o nagradama donosio je stručni žiri festivala, žiri okruglog stola kritike i novinarski žiri.
Stručni žiri u sastavu: predsednik Vasil Vasilev, reditelj i upravnik Nacionalnog teatra “Ivan Vazov” u Sofiji, prof. dr Nenad Novaković, ekspert za elektronske medije i menadžment u kulturi (BiH), Irena Šarović, balerina, koreografkinja i diplomirana dramaturškinja (Srbija), dr Milica Bajić Đurov, scenografkinja i kostimografkinja (Srbija) i Dušan Kovačević, glumac i producent( Crna Gora) doneo je sledeću odluku:
OBRAZLOŽENJE STRUČNOG ŽIRIJA
Na osnovu odgledanih svih šest takmičarskih predstava na Festivalu drame i pozorišta balkanskog kulturnog prostora „Teatar na raskršću“, u organizaciji i produkciji Narodnog pozorišta Niš, stručni žiri u sastavu Vasil Vasilev, predsednik žirija, Nenad Novaković, Dušan Kovačević, Irena Šarović i Milica Bajić Đurov jednoglasno je doneo odluku da se dodele sledeće nagrade:
- Specijalnu nagradu za dramatizaciju romana „Gospođica“Ive Andrića, dodeljujemo Vanji Ejdus, za istoimenu predstavu u izvođenju Narodnog pozorišta Republike Srpske iz Banjaluke, za izuzetno uspelu transpoziciju kompleksnog teksta u prepoznatljiv i jasan scenski narativ, koji ne napušta osnovnu ideju i poruku Andrićevog romana. Veštim narativom i pažljivo odabranim dramskim punktovima, uspela je da donese savremenu i tačnu adaptaciju, koja korespondira sa današnjim vremenom i publikom.
- Specijalna nagrada za kolektivnu igru se dodeljuje ansamblu predstave „Noćna frajla“ u izvođenju Narodnog pozorišta Niš.
Jasno vođenom i rediteljski definisanom kolektivnom igrom, akteri pletu i gradiraju tok radnje, menjajući dinamiku i atmosferu komada, koja efektno i bez praznog hoda ostavlja snažan celokupni utisak.
- Nagrada za scenski pokret se dodeljuje Emiru Fejziću za predstavu „Gospođica“ u izvođenju NP RS iz Banjaluke.
Kreativno osmišljenim sredstvima scenskog pokreta, on doprinosi da narativ, protok vremena i rediteljski rezovi dobiju fluentnost koja donosi jasnu priču, te tok radnje potcrtava na originalan i jasan način.
- Marjan Nećak dobitnik je nagrade za najbolju scensku muziku u predstavi „Lepa Vida“ u izvođenju Narodnog gledališča iz Kopra i Slovenskog stalnog gledališča iz Trsta.
Veštim kombinovanjem i poigravanjem muzike, instrumenata i vokala, autor nas vodi kroz emociju i atmosferu koja definiše čitavu predstavu.
- Nagrada za najbolji kostim dodeljuje se Barbari Bourek za predstavu „Škrtac“ u izvođenju Satiričkog kazališta „Kerempuh“ iz Zagreba. Promišljeno kostimografsko rešenje predstavlja koheziju epohe i savremenog kostima, koja na najbolji način ističe likove i duh samog komada.
- Vesna Popović dobitnica je nagrade za najbolje scenografsko rešenje u predstavi „Pokojnik“ Crnogorskog narodnog pozorišta Podgorica i Centra za kulturu Tivat.
Veštim poigravanjem prostornom perspektivom, koloritom, kao i prevođenjem eksterijera u enterijer i obratno, iskusno potcrtava karakter ove komedije mentalita.
- Ovogodišnji laureat nagrade za mladog glumca je Jovan Jovanović, koji harizmatično i dominantno donosi lik Magdafa u predstavi „Magbet“ Narodnog pozorišta iz Beograda.
- Jednoglasnom odlukom stručnog žirija nagrada za najbolju mušku ulogu dodeljena je Hrvoju Kečkešu za ulogu Harpagona u predstavi “Škrtac“ Satiričkog pozorišta Kerempuh.
Uverljivom i lepršavom igrom apsolutno vlada scenom i kroz niz glumačkih rešenja, od komičnih do gotovo karikaturalnih valera, donosi lik tvrdice, koji na koncu ostavlja utisak pozitivnog karaktera koga je nemoguće ne voleti.
- Slađana Zrnić u ulozi Gospođice u istoimenoj predstavi Narodnog pozorišta Republike Srpske iz Banja Luke, svojom veštom, karakternom i uverljivom glumom donosi lik Rajke Radaković, čija tragična sudbina nikoga ne ostavlja ravnodušnim. Od devojčice do zrele žene, suptilno, ali i katarzično pratimo emociju i svu kompleksnost lika koji tumači, čime je definitivno opravdala nagradu za najbolju žensku ulogu Festivala.
- Stručni žiri je bez dileme odlučio da ovogodišnji dobitnik nagrade za najbolju režiju bude Branislav Mićunović za predstavu „Noćna frajla“ u izvođenju Narodnog pozorišta Niš.
Promišljenim i naizgled jednostavnim pristupom uspeva da kompleksan dramaturški i glumački narativ prenese na savremen i efektan način, koji definitivno ostavlja snažan utisak.
- Kruna i možda najjači celokupni utisak ove selekcije je definitivno izvedba predstave “Gospođica“ Narodnog pozorišta Republike Srpske iz Banjaluke, koja svojom posvećenom kolektivnom igrom i sa iskreno i darovito donesenim likovima, na čist i umetnički način podseća zbog čega tradicionalni teatar nije prolazna kategorija, čime zasluženo odnose nagradu za najbolju predstavu u celini.
Žiri okruglog stola kritike u sastavu: prof. dr Milivoje Mlađenović, Sombor, pisac i teatrolog, Nataša Gvozdenović, novinarka i pozorišna kritičarka, Novi Sad, dr Sašo Ognenovski, pozorišni kritičar, Bitolj, Olivera Milošević, novinarka i teatrološkinja i Jelena Popović, dramaturg i pedagog, Niš i Igor Burić, novinar i pozorišni kritičar, Novi Sad, doneo je sledeću odluku:
OBRAZLOŽENJE ŽIRIJA OKRUGLOG STOLA KRITIKE
Nagrada Okruglog stola kritike za najbolju predstavu dodeljena je Satiričkom kazalištu Kerempuh, Zagreb, Hrvatska, za predstavu ,,Škrtac“.
„Škrtac“ je pretstava koja je aktuelna i referentna na nekoliko nivoa: stilskom, značenskom i konceptualnom. Rediteljski koncept ima elastičnu komponentu koja na sceni uvlači fantastične improvizacije koje su amalgam talenta glumaca čija je, s druge strane, tipologija vrlo precizno i egzaltno određena. Upravo te improvizacije otvaraju i referentnu komponentu koja odvaja ovaj sjajni tekst (jedan od nekoliko kojih Molijer nije napisao u stihu) od svoje klasične strukture u paralelne aktuelne primere i kojeg čini univerzalnim ne samo na razini priče, nego i na razini značenja.
Žiri novinara u sastavu: predsednik Miljana Nikolić – Belle Amie, Tatjana NJežić – Blic i Borka Golubović Trebješanin – Politika doneo je sledeću odluku:
OBRAZLOŽENJE NOVINARSKOG ŽIRIJA
Novinarski žiri IV festivala „Teatar na raskršću“ jednoglasno je doneo odluku da je najbolja predstava ovogodišnje manifestacije „Magbet“ V.Šekspira u režiji Jagoša Markovića, Narodnog pozorišta u Beogradu.
Maestralnom glumačkom igrom ansambla predvođenog Nebojšom Dugalićem, ubedljivom i snažnom rediteljskom postavkom predstava ,otvarajući svu potentnost slojeva čuvenog komada, inspirativno i pozorišno punokrvno fokusira otelotvorenje vivisekcije mehanizama koji (i) današnjeg čoveka odvode s one strane i morala i ljudskosti, i čine da priklanjajući se najlošijem delu sebe postanu zločinci, i doslovno i metaforično, i prema drugima i prema sebi, i kao pojedinci i kao društvo.