Поигравајући се са насловом романа Ћамила Сијарића “Кућу кућом чине ластавице”, Вида Огњеновић је изговорила важну реченицу “Град градом чини позориште”, реченицу која може да служи и у припреми Закона о позоришту, али и у промоцији било кога града који има позориште, баш као што је и Ниш. “Поетеса” и прича о Милици Стојадиновић Српкињи спојила је књижевницу, редитељку и некадашњу амбасадорку Србије и Ниш, град на раскршћу, са театром на раскршћу.

 

Као уметничка директорка и чланица Савета фестивала “Нови Тврђава театар” зна и колико је тешко организовати, али и колико је важно да позориште има своје фестивале.

– Фестивал “Театар на раскршћу” је веома битан, као што је сваки фестивал битан, нарочито овакав који је добро организован, на добром месту, на раскршћу, на доброј тачки укрштања. Симболично и логично, има ли бољег места? – пита се Вида Огњеновић.

 

Као филмски град Ниш се више пута показао током 58 година колико се одржавају Филмски сусрети, а позоришни фестивалски центар то полако постаје.

– Ниш треба и може да буде позоришни центар, то није питање, питање је да ли се томе поклања довољно пажње, енргије, воље и добрих идеја. Наравно да Ниш треба да буде позоришни фестивалски центар – сматра Вида Огњеновић.

 

На трибини “Позоришни модели балканског културног простора”, која је одржана другог дана фестивала, члан Савета и менаџер у култури из Хрватске др Душко Љуштина рекао је да једно насељено место “не може нешто бити град ако нема месечно једну позоришну представу”. То је подстакло Виду Огњеновић на једну реченицу која би требало да златним слвоима буде исписана:

– Сетих се наслова романа једног од наших знаменитих писаца “Кућу кућом чине ластавице”. По аналогији “Град градом чини позориште”. Уколико нема позоришне куће, то значи да му мањка једна културна полуга. Ниш, срећом, има позориште и то одавно и успева да увек има добро позориште са падовима и успонима, проблемима. Никада није било да га није било у новије време. Ниш је и по позоришту, град. А што боље позориште, то је значајнији град – додаје.

 

На фестивал “Театар на раскршћу” Виду Огњеновић је довела њена представа “Поетеса” за коју је радила текст и режију. Комад је о једној од најзначајнијих личности 19. века. Раније је објаснила  да јој је било јасно да не треба да пише биографску драму јер ју је занимао “Миличин драматични сукоб са самом собом”.

– Она је цитирана у историји књижевности, о њој је писано. Ово није представа да нас обавести о њој, већ  да нас обавести о једном културном случају 19. века о томе какве препоне треба да прескочи једна млада жена ако хоче да буде поетеса, ако хоће да се бави књижевношћу у једној тек насталој земљи испод окупације Турске, која се тек сналази као самостална држава. Иако је Милица Стојадиновић Српкиња припадала мањинском делу Хабсбуршке монархије. Она је живела у Војводини што значи да су европске идеје стизале до тог дела брже него до тадашње Србије. На неки начин, она је скупо платила ту књижевну и поетску енергију коју је осетила и хтела да подели – рекла је Вида Огњеновић.

Сада имамо прилику да будемо део тих европских идеја, а то највише можемо захвалити уметницама и уметницима као што и је Вида Огњеновић.


Scroll