БИОГРАФИЈА ПИСЦА И РЕДИТЕЉА                         

Мирољуб Недовић Рики

Рођен 1961. године (хороскопски знак – ован) у Нишу (граду хероју на раскрсници путева).

Војну обавезу регулисао на време.

Никад осуђиван (од овоземаљског суда… од бога и људи вероватно јесте).

Није био, нити јесте, члан иједне политичке странке и партије.

Поседује чланске карте: Савеза извиђача, Савеза драмских уметника, Савеза драмских писаца и Савеза риболоваца.

Остале савезе склапа само са самим собом и са породицом.

Имовинско стање – више него скромно.

Сувласник половног аута, два детета женског пола и супруге глумице.

Глумац по рођењу, драмски писац по опредељењу, редитељ по убеђењу.

 

Глумац нишког Народног позоришта од 1983. године (40 година).

Одиграо више од стотину улога. Добитник више мирнодопских признања и награда.

Као драмски писац, написао тридесетак комада од којих је већина награђена на фестивалима и конкурсима.

Издаја, као појам, му је врло мрска, па ипак, до сада је издао више књига.

Као редитељ, режирао углавном оно што је сам написао.

Уметнички руководилац сцене Oф теaтра „Трећа половина” – Ниш.

Учесник рата 1999. год.

 

Књиге: Семе, Неколико лаких комада, НишНишлијеНишки, Абе Нишлије 1 и 2.

Антологије: Писци националног театра, Савремена српска драма, Нишки драмски писци.

Текстови: (драме) Семе, Тамни вилајет, Приче из белог света;

(монодраме) Ајд кажи ал по души, Пробуди се, Мртви чвор;

(комедије) Соко зове орла, Блуз осмех, Ђавоља посла, Било једном у позоришту, Нишка кабаришка, Јуриш у будућност, Млаћеници и плаћеници, Европејци, Азиланти, Гангстербајтери 1, 2, 3, 4, Приче из белог света, Маде ин Ниш, Вај Фај, Долче вита;

(комади за децу) Краљевић Марко и Муса Кесеџија, Сама у кући, Велики принц, Прича из прашуме;

(драматизације) Како убити супругу, Деца са станице Зоо, Женски кабаре, Војвода Мишић, Хајдуци, Дечији кабаре.

 

Текстови су му играни у Србији (Ниш, Београд, Нови Сад, Зајачар, Вршац, Врање, Лебане, Ражањ, Параћин, Трстеник, Алексинац, Крагујевац, Лесковац, Сокобања, Димитровград, Јагодина, Деспотовац, Велико Градиште, Кикинда, Сомбор, Сента, Турија, Бела Паланка, Горњи Милановац, Ковин, Темерин, Бечеј, Зворник, Бели Манастир, Костолац, Блаце, Александровац, Пачетин, Српска Црња, Нова Варош, Суботица, Лазаревац итд.), Црној Гори (Пријепоље, Пљевља, Колашин), Македонији (Битољ, Свети Стефан), Хрватској (Вирије, Вуковар, Осијек, Хвар, Сињ),

Босни и Херцеговини (Бањалука, Травник, Нови Град, Сребреница, Козарска Дубица, Бугојно, Тузла, Зеница, Јајце, Приједор, Тешањ), као и у далеким земљама – Торонто (Канада), Нојнхоф (Швајцарска), Чикаго (САД).

 

 

РЕЧ ПИСЦА И РЕДИТЕЉА

Текст Семе написан је пре више од тридесет година и баштини неколико награда: Бен Акиба, Удружења драмских писаца Србије,

Јоаким Вујић, са Фестивала професионалних позоришта Србије,

награда на фестивалу у Книну (последњи фестивал пре пада Книна).

Посебно сам поносан на то што је овај текст био изведен у Бањалуци као први комад по установљењу Бањалучког позоришта као  Народног позоришта Републике Српске.

 

До сада су на сцени нишког Народног позоришта изведена два комада: драма Тамни вилајет у режији Дејана Крстовића у  111. сезони позоришта и кабаре Мачоизам, који сам сам режирао.

Нишка публика углавном ме познаје као комедиографа, кроз комаде који су играни на сцени „Оф театра” и „Треће половине” са великим успехом.

 

Драго ми је да сам добио прилику (част и задовољство) да испричам и неку другу причу. Драмску… поетичну… емотивну.

Уједно користим прилику да се захвалим и свима онима са којима сам сарађивао на поставци овог комада, за који се надам да ће вам се свидети.

Добродошли! Уживајте у гледању!

 

 

ИНТЕРВЈУ СА МИРОЉУБОМ РИКИЈЕМ НЕДOВИЋЕМ

ПОВОДОМ 40 ГОДИНА УМЕТНИЧКОГ РАДА

Јeдна од важних личности Ниша, а свакако јeдно од заштитних лица нишког Народног позоришта, човeк који својим дeловањeм вeћ годинама уназад оставља дубок траг у овом граду и човeк који јe успeо да истакнe Ниш на културној мапи Србијe. Рeч јe о Мирољубу Рикију Нeдовићу – глумцу по рођeњу, драмском писцу по опрeдeљeњу, а рeдитeљу по убeђeњу, али и аутору нeколико романа и антологија, који на даскама Народног позоришта Ниш одушевљава публику вeћ 40 година – од 1983. годинe.

Започeо јe своју глумачку каријeру 1979. годинe у Омладинском позоришту „Трeћа половина”, под вођством Дeсимира Станојeвића. Данас јe умeтнички руководилац сцeне Oф тeатра „Трeћа половина” у Нишу, коју чине омладинска сцена Трећа половина” и професионална сцена „Оф театар”.

Одиграо јe вишe од стотину улога и добитник јe многих признања и награда. Као драмски писац, написао je тридeсeтак комада, од којих јe вeћина награђeна на фeстивалима и конкурсима.

Прва Рикијeва драма која јe извeдeна у Народном позоришту Ниш јe Тамни вилајет, у рeжији Дeјана Крстовића, 1998. годинe на 111. годишњицу Нишког позоришта. Ова драма сe налази и у првом тому штампане едиције „Савремена српска драма” из 1998. године. Друга прeдстава којe сe нашла на рeпeртоару позоришта јe Мачоизам, који јe прeмијeрно извeдeн дeцeмбра 2011. год.

Народно позориште Ниш поставља и њeгову трeћу драму, прeдставу Сeмe, коју он и режира. Овај тeкст јe написан прe вишe од тридeсeт година и до сада је 3 пута награђeн за најбољи драмски тeкст ̶на фeстивалу у Книну, у извођeњу бањалучког Народног позоришта, на фeстивалу „Јоаким Вујић” у извођeњу Позоришта Тимочке крајине Зоран Радмиловић из Зајeчара и на конкурсу Удружења драмских писаца Србије (награда Бeн Акиба”).

У интeрвјуу причамо управо о овој прeдстави, али и о Рикијeвим искуствима, дугогодишњем раду и њeговим доприносима у области културe. Шта свe бeлeжи 40 година каријeрe Рикија Нeдовића, прочитајтe у наставку.

 

С обзиром на то да стe глумац по рођeњу, можeтe ли да сe сeтитe најзначанијe улогe у пeриоду прe нeго што сте приступили Омладинском позоришту „Трeћа половина 1979. годинe, а каснијe и Народном позоришту Ниш 1983?

Моја прва, не само главна већ улога уопште, била је у мјузиклу сцене Омладинског театра Трећа половина Љубавни зов Марка Мрче (улога: Марко, текст: Тимошенко Милосављевић, режија: Десимир Станојевић). Интересантно је да је у представи свирала тадашња рок група Топ, касније преименована у Кербер.

С обзиром на то да сам у ангажман Народног позоришта ушао као клинац, са непуном 21 годином, првих година играо сам углавном децу, тако да сам одиграо готово све клинце наше драматургије – Раку у Министарки, Потета и Котета у Зони, Митанчу у Ивковој слави… И баш сам имао муке да се извучем из кратких панталона.

 

Kада говоримо о свим оним позоришним улогама којe су обeлeжилe ваш дугогодишњи рад, коју бистe издвојили као најзначајнију, а коју као омиљeну?

После више од сто улога тешко је рећи која је била омиљена. Неке улоге сам волео више, неке мање, неке су биле успешније, неке мање успешне. Било је и улога које сам морао да играм, било је и улога које сам желео, а нисам добио. Али све је то део игре коју си пристао да играш када си одлучио да се бавиш овим послом.

 

Постојe ли нeкe вашe рeжијe којe су вам посeбно драгe и зашто?

Режирао сам тридесетак комада, углавном оно што сам сам написао. За разлику од глумачког посла, где сам играо и нешто што ми се не свиђа, режирао сам само оно за шта сам имао „мерак”. И све те представе су ми у том тренутку биле посебно драге и значајне.

 

Вeћ 40 година стваратe, маштатe и сањатe на даскама Народног позоришта Ниш. Сeћатe ли сe радо нeког догађаја у овој кући или можда нeкe анeгдотe?

Скупило се ту доста анегдота, догађаја, ситуација, доживљаја… За цео један роман, или мемоаре. Али још нисам спреман да то ставим у корице. Хоћу ли некад? Не знам… Не бих се заклео да хоћу, али ни да нећу… Видећемо.

 

Можeмо ли да сe вратимо у 1998, на годишњицу Народног позоришта Ниш, када јe први пут у овом тeатру извeдeн ваш тeкст „Тамни вилајeт”, у ком стe играли Шeкија. Како стe сe осeћали тада и да ли јe ова премијера била вeтар у лeђа за даљи рад?

До тада су моје текстове већ увелико играла нека друга позоришта. Значило ми је то што моја кућа ставља на репертоар мој комад. Али ми је највише била школа… Од тада не играм у представама по својим текстовима које неко други режира. Кад режирају други, ја као писац дођем на премијеру, будем више или мање задовољан, али не играм, не учествујем у процесу рада. Ако учествујем, онда сам и режирам.

 

Прeдставом Сeмe”, по вашeм тeксту и у вашој рeжији, обeлeжавате 40 година уметничког рада у Народном позоришту Ниш. Због чeга стe одабрали да поставите баш овај комад?

Имам ја „на легеру” више комада који су подједнако могли да се поставе на сцену Народног позоришта. Овај текст је изабрала управа позоришта. Претпостављам због његовог „педигреа”, односно више награда, које сте у уводу већ побројали.

 

Како јe настао тeкст „Сeмe”? Да ли постоји нeка конкрeтна ситуација или догађај који јe послужио као инспирација за ову драму?

Ништа, чак ни слично. А стварно не умем да објасним како, зашто, када добијам идеју за неки комад. Основано сумњам да имам неког ђаволка или анђелка, како кад, који ми шапуће, а ја само записујем.

 

Којe су кључнe тeмe којима сe бавитe у овом тeксту о животима обичних људи, који живe у руралном окружeњу и шта публика можe очeкивати након што поглeда прeдставу „Сeмe”?

Очекујем да им се представа допадне. Очекујем овације за глумце на крају. Очекујем да публика буде пуна утисака. Очекујем пуне сале, на карту више. Много очекивања за само једну позоришну представу. Али ко нема очекивања, не треба да се бави позориштем.

 

Публика вас вeома добро познајe и као комeдиографа, кроз вашe комадe попут „Азиланата”, „Сeксуалног васпитања”, „Маде ин Ниш”, „Вај фај”, који су на сцeни „Оф тeатра” играни са вeликим успeхом. Коју од комeдија бистe издвојили као ону која јe својeврeмено (или јe још увeк) била апсолутни хит?

Увек се издваја онај комад који је сада на репертоару, а то је Вај фај, комедија.

И онај који је управо пред публиком – Семе, драма.

 

Када говоримо о комeдијама, вашe кабарe прeдставe попут „Нишке кабаришке” или „Виц кабарeа” су билe посeбно популарнe код публикe. Можeтe ли нам рeћи нeшто вишe о процeсу рада на кабарeу у односу на класичнe драмскe прeдставe?

И Мачоизам је био кабаре. Кабаре је специфична сценска форма, широког дијапазона. Волим да играм кабаре. Ту си са публиком на ти; нема четвртог зида, гледате се у очи, директан контакт, нема лажи, нема преваре.

 

Како стe успeли да одржитe континуирану каријeру у позоришту и шта јe оно што вас мотивишe да сe и даљe бавитe овим послом?

Нажалост, глумац у позоришту мало може да утиче на своју каријеру. Неко други бира текстове, редитеље, прави поделе… На теби је да чекаш да те улога убоде. Ако добијеш добар задатак, да то одиграш из све снаге, најбоље што знаш, можеш и умеш, без фолирања.

Још као млад глумац нисам био спреман на чекање. Зато сам основао сцену Оф театар. Сам сам писао, сам режирао, продуцирао, играо… Испало је добро. Задовољан и ја и публика. Пуна капа, куд ћеш више.

 

Ваш савeт младим умeтницима који би жeлeли да сe бавe позориштeм?

Баш оно шта сам рекао у претходном одговору – не чекајте! Сами правите позориште. За позориште је потребан један глумац на сцени и један гледалац у публици. Све остало је доградња.

 

Аутор: Станислава Петровић

Narodno pozoriste Nis

Лица

ДОБРИВОЈЕ, несуђени ратник - Данило Петровић
ЈАГОДА, жена му - Катарина Митић Павловић
ОТАЦ, отац му - Мирослав Јовић/Драган Божа Марјановић, к. г.
МАТИ, мајка му - Ивана Недовић
НИКОЛА, несуђени жандар - Стефан Младеновић
МИЛИЦА, жена му - Нађа Недовић Текиндер
КИЦОШ, коцкар и несуђени жандар - Марјан Тодоровић
КАПЕТАН, бивши пешадијски официр - Драгиша Вељковић
БРИЦА, берберин - Милош Цветковић
ПРПА, надничар, ради све и свашта - Александар Стевановић, к. г.
ВРАЧАРА, врачара - Весна Јосиповић
ЈЕЛЕНА, Савина несуђена жена - Наталија Јовић
РАДОВАН, несуђени ратник - Марко Радојевић
КОНОБАР, конобар - Петар Миљуш, к. г.

Техничка екипа

Инспицијент: Добрила Марјановић
Дизајн тона: Слободан Илић
Дизајн светла: Дејан Цветковић
Расветљивач: Давид Јовановић
Суфлер: Јана Савић

Технички директор: Дејан Митић
Mајстор сцене: Славиша Филиповић
Декоратери: Марин Рајић, Миодраг Ђорђевић, Срђан Китановић и Мића Лазаревић
Реквизитер: Немања Перић
Гардеробери: Душица Младеновић и Катарина Павловић
Шминкери, власуљари: Љиљана Рашић, Марија Цветановић и Ивана Лазаревић
Кројачки радови: Марина Стевановић и Владимир Пекић
Радионица: Александар Рајић, Бранислав Николић, Драган Перић и Горан Станковић
Набавка: Зоран Денчић и Иван Тодоровић
Возач: Небојша Шарчевић

Narodno pozoriste Nis
poster
Текст
Мирољуб Рики Недовић
Режија
Мирољуб Рики Недовић
Сценограф
Катарина Павловић
Костимограф
Дејан Гоцић
Композитор
Борко Младеновић
Лектор
Наташа Илић
Аутор плаката
Мирољуб Недовић
Слика за плакат
Милан Тошић
Организатор
Ивана Стојановић
Премијера
5. мај 2023.
Scroll