O PREDSTAVI

Tri dana u jednoj seoskoj kafani. Ekipa drugara kojima je idol Šaban Šaulić. Jedna devojka, jedna majka, jedna sestra i još malo familije. Jedan čuvar krava bez krava i još jedan koji je glavni negativac u selu. Tu su svojim poslom. Nisu se svojim herojskim delima niti značajnim mislima kvalifikovali za junake drame. Ne pripadaju konvencionalnom građanskom pozorištu. Ni oni, ni muzika koju vole, ni snovi koje neki od njih možda nisu ni imali.

San o zavičaju je zapravo podnaslov drame Svrati reče čovek Ivana Velisavljevića. Podnaslov je postao naslov naše predstave San o zavičaju, ne samo zato što sa malo reči obuhvata niz univerzalno prepoznatljivih emocija i što su u ovoj sintagmi blatnjave ulice zavičaja obasjane varljivim svetlom nostalgije (a znamo da je san o zavičaju uvek veći i lepši od zavičaja samog) već i zato što nas je, ne samo formalno, vrlo eksplicitno usmerio na sve ono što je pod i ispod, kroz onaj mali suterenski prozor koji je pisac drame otvorio.

Konstantin Kol Vitas, povratnik iz Itake u državi Njujork, ugledavši svoj odraz u oknu prozora video je da lice koje je nazirao u staklu nije bilo njegovo, „već lice mršavog čoveka sitnih očiju, sveže obrijanog, čoveka pored kog bih prošao na ulici trudeći se da ga ne očešem ramenom“.

Svi likovi Sna o zavičaju su oni pored kojih bismo prošli na ulici trudeći se da ih ne očešemo ramenom. I oni nemaju nikakav problem sa tim. Čak, za razliku od Konstantina Vitasa, ni svest o tome.

Konstantin, onaj od njih koji je najdalje stigao, do Itake u Americi i odatle nazad u svoju Itaku, vratio se bez uzbudljivih priča o nimfama, kiklopima i čudovištima, vratio se u zavičaj noseći sa sobom san o tom zavičaju. Od Itake do Itake, u potrazi za identitetom, poreklom i smislom. Ovi ostali, koji se nisu iz svog sela makli, i bez čitanja Homera znaju da put iz Itake vodi nazad u Itaku, i da krug počinje tamo gde se i zatvara. Kontempliraju o prolaznosti života kroz pesme svog idola.

Nisu ni bolji ni lepši nego što jesu, niti pokušavaju to da budu. Život ih nije štedeo iako se ne može reći da su bogzna šta u životu radili. Većina ih je sakata, ali to nije nešto čega bi se stideli. Onakvi su kakvi su. Čak i kad postanu junaci drame. Sudbina svakog od njih stane u neku pesmu Šabana Šaulića. Osim ako te pesme nisu nastale po njihovim životima. Tamo gde ništa nije moguće, sve je moguće.

Ima jedno selo i u njemu jedna ekipa drugara kojima je idol Šaban Šaulić.

I njihova bol, i njihova tuga i radost i ljubav, iskreniji su od emocija koje uglačano konvencionalno pozorište može da podnese.

Autorska ekipa predstave

 

 

BIOGRAFIJA  REDITELJA

Milan  Nešković, rođen u Valjevu 1985. godine. Diplomirao je pozorišnu režiju na Fakultetu dramskih umetnosti u Bogradu, u klasi prof. Nikole Jevtića i prof. Alise Stojanović. Višestruko je nagrađivan za dosadašnji pozorišni, i ne samo pozorišni rad, jer je već više od decenije aktivan na raznim poljima kulture u regionu. Ovo mu je treća režija u Narodnom pozorištu Niš.

 

 

REČ  AUTORA

Od trenutka kada sam napisao San o zavičaju mnogo toga na čemu se taj komad zasniva smrt je odnela: mnoge američke snove, neka srpska sela, pa i samog Šabana Šaulića, kralja narodne muzike. Šaban Šaulić je sahranjen u Aleji zaslužnih građana, što je u vreme kada se odigrava radnja ovog komada bilo nezamislivo. Čak je u našim pozorištima postalo uobičajeno istraživanje sela, malih gradova i uticaja narodne muzike, mada su krležijanska dramaturgija, uticaj alternativnih i andergraund pokreta na teme i likove, kao i vizuelno nasleđe ekspresionizma u režiji – što su sve uticaji na moj komad – ostali, nažalost, retki. Zato danas kada gledam San o zavičaju oživljen u pozorištu, on dobija sasvim drugačije značenje. Pitanja sela, povratka u zavičaj i invalidnosti postala su još teža i aktuelnija u zemlji visoke stope smrtnosti, čije stanovništvo stari i iseljava se (kao i u drugim zemljama Istočne Evrope i bivše Jugoslavije). Želja za nasiljem i kolonizacija svesti pod uticajem američke imperije postali su ogroman izvor unutrašnjih nemira, koji su do nas došli skoro u doslovnom obliku. Patos dramatične muzike Šabana Šaulića sada mi zvuči manje kao kontrapunkt – elegična pesma u trenutku farsičnog raspada, pre svega glavnog junaka Konstantina Vitasa i njegovih snova i zabluda – a više kao rekvijem koji jednoj civilizaciji peva glas veći od života, ali ovaj put s one strane neba. Košmar iz kog se još uvek moglo probuditi pretvorio se u noćnu moru u stvarnosti. Šta tu pozorište uopšte može, i zašto nam treba, nisam više siguran, ali raduje me da se baš tu okupljamo povodom mog teksta ne bismo li svi zajedno potražili odgovor.

 

 

BIOGRAFIJA   AUTORA

Ivan Velisavljević, rođen u Šapcu 1982. Diplomirao opštu književnost i teoriju književnosti na Filološkom fakultetu i dramaturgiju na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu. Master studije komparativne književnosti završio je, radom iz filmologije, na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Radio kao urednik Arhiva alternativnog filma u Domu kulture „Studentski grad“ u Beogradu.

Na Radio Beogradu emitovane su mu originalne radio-drame Ali ti mi  dušu uze, Vašar osvete, Povratak Zmaja od Noćaja, Remboova smrt i Slava i smrt Velje Vraga, kao i petnaestak adaptacija proznih dela. Scenarista je dugometražnih filmova Ako kiša ne padne (r. Marko Sopić, 2022) i Manja (r. Nikola Končarević, 2023), srednjemetražnih Teskoba ekspres (r. Siniša Dugonjić i Marina Radmilac, 2009) i Pojačalo i gitara (r. Siniša Dugonjić, 2010), kao i televizijskih serija Neki bolji ljudi (2021) i Istine i laži (2018).

Autor je knjiga Kritički vodič kroz srpski film 20002017 i Best Serbian Films of the 21st century (sa Đ. Bajićem i Z. Jankovićem, Filmski centar Srbije, Beograd, 2017/2018). Knjige poezije Kan (Zaslon, Šabac, 2001) i Antologija: pesnici heteronimi (sa Milanom N. Lukićem, Pesničenje, Beograd, 2011).

Kao dramaturg, sarađivao je na pozorišnim predstavama Marka Misirače Jugoslavija, moja dežela  (Gledališče Kopar/Pozorište Prijedor/FES, 2021),  Ničiji sin (BDP, Beograd, 2018), Šampioni (2017), Sabirni centar (NPRS Banja Luka/Pozorište Prijedor, 2017), Sinovi umiru prvi (NPRS Banja Luka, 2016), kao i na predstavama Radio Šabac (r. Olga Dimitrijević, Šabačko pozorište, 2021), Pisma iz Avganistana (r. Ivan Tomašević, Šabačko pozorište, 2019),  Duge noći i crne zastave (r. Ivan Vuković, NP Niš/Šabačko pozorište/Grad Smederevo, 2015) i Konstantin (r. Jug Radivojević, NP Niš, 2013).

Uredio je knjige Novi kadrovi: skrajnute vrednosti srpskog filma (sa D. Ognjanovićem, Klio, Beograd, 2008) i Studiranje Mamulijana (DKSG, Beograd, 2019), kao i temat časopisa Gradac o neobičnim telima/invaliditetu u kulturi i društvu (DK Čačak, 2012).

Dobitnik je nagrada „Rejmon Keno“ za prozu,  „Josip Kulundžić“ za najbolji objavljeni esej iz oblasti filma i  „Vitomir Bogić“  za najboljeg mladog radiofonijskog stvaraoca.

 

 

U predstavi se izvode numere Šabana Šaulića.

Narodno pozoriste Nis

Lica

Konstantin Kol Vitas – Marko Radojević
Katarina – Maja Vukojević Cvetković
Gordana Vitas – Sanja Krstović
Snežana Vitas – Bratislava Milić
Mali Šaulis – Miloš Cvetković
Utjeha – Danilo Petrović
Galeb – Aleksandar Stevanović, k. g.
Andrija Vitas – Andrija Mitić, k. g.
Robert Popović – Stefan Mladenović
Čivija – Aleksandar Marinković
Deda Triša – Aleksandar Mihailović

Tehnička ekipa

Inspicijent: Slobodan Ilić
Dizajn tona: Aleksandar Stefanović
Dizajn svetla: Dejan Cvetković, Marko Đorđević
Sufler: Vanja Šukleta

Tehnički direktor: Dejan Mitić
majstor scene: Slaviša Filipović
dekorateri: Marin Rajić, Miodrag Đorđević, Srđan Kitanović i Mića Lazarević
rekviziter: Dragan Nikolić
garderoberi: Dušica Mladenović i Katarina Pavlović
šminkeri, vlasuljari: Ljiljana Rašić, Marija Cvetanović i Ivana Lazarević
krojački radovi: Marina Stevanović i Vladimir Pekić
radionica: Aleksandar Rajić i Branislav Nikolić
nabavka: Zoran Denčić i Ivan Todorović
vozač: Nebojša Šarčević

Narodno pozoriste Nis
poster
Tekst
Ivan Velisavljević
Režija
Milan Nešković
Dramaturg
Jelena Mijović
Scenograf
Marija Kalabić
Kostimograf
Biljana Grgur
Koreograf
Andreja Kulešević
Originalna muzika
Duda Buržujka
Ton i muzički saradnik
Aleksandar Stevanović
Asistent kostimografa
Katarina Filipović
Lektor
Nataša Ilić
Fotograf
Nikola Milosavljević
Organizator
Snežana Jović
Premijera
11. mart 2023.

Pogledajte video

Scroll