O РАЗУМЕВАЊУ И НЕРАЗУМЕВАЊУ 2. ФЕСТИВАЛА ДРАМЕ И ПОЗОРИШТА БАЛКАНСКОГ КУЛТУРНОГ ПРОСТОРА „ТЕАТАР НА РАСКРШЋУ“
(Прилог историји позоришта)

 

Народно позориште Ниш, другу годину за редом, организује фестивал драме и позоришта балканског културног простора, такмичарског карактера, под називом „Театар на раскршћу“. Фестивал се одржава у Нишу, од 11. до 19. 03. 2020. године.

Бројни неспоразуми пратили су организацију и селекцију другог „Театра на раскршћу“. Управо из тог разлога мислим да је неопходно, пре него што се осврнем на саму селекцију, да укажем на та разумевања и неразумевања.

Кренимо од оснивања и концепта Фестивала.
Фестивал „Театар на раскршћу“ покренут је на иницијативу градоначелника Ниша, господина Дарка Булатовића, 19. 9. 2018. Тачније, приликом нашег првог сусрета, након мог избора за управника Народног позоришта Ниш, господин Булатовић је изговорио реченицу да Нишу недостаје позоришни фестивал.

У Нишу се организује читав низ ванредно значајних фестивала: Нишвил, Филмски сусрети, НИМУС, Хорске свечаности, Књижевна и ликовна колонија „Сићево“, Евергрин, Међународни студентски фестивал фолклора итд. Нема позоришног фестивала. Пре девет година организован је „ГлумБал“, али, нажалост, није заживео.

Може се са лакоћом замислити колика је била моја срећа кад сам чуо ту реченицу од једног градоначелника и политичара, у тренутку када готово хорски понављамо да се недовољно пажње посвећује култури, а посебно позоришту. Желим да истакнем да град Ниш за културу издваја 9% свог буџета.

Народно позориште Ниш, као градска институција, одмах је кренула у организацију и реализацију Фестивала, уз пуну подршку најшире јавности како у Нишу тако и у Србији и региону.

Истог тренутка смо замолили пријатеље и колеге да нам помогну. Сматрамо да треба да учимо од најбољих и да се угледамо на њих. Тако су нам савете и/или оснивачке акте уступили Стеријино позорје, Битеф, Југословенски позоришни фестивал „Без превода“, „Позоришно пролеће“, Фестивал малих театарских форми, Fringe Theatre Adventures из Едмонтона, Канада итд. У свом пуном формалном капацитету Фестивал је заживео формирањем Програмског савета: председник – Небојша Брадић, редитељ, Београд; чланови – Александар Милосављевић, позоришни критичар, Нови Сад; проф. др Дарко Лукић, театролог, Загреб; Дејан Лилић, првак драме, Скопље; мр Дејан Петковић, театролог, Ниш; Дејан Стојиљковић, писац, Ниш, и управник Народног позоришта Ниш, који је уједно директор и ко-селектор Фестивала. Свако од њих је дао немерљив допринос конципирању Фестивала. Овом свакако треба придодати и разговоре са проф. Видом Огњеновић, проф. Валентином Венцелом, др Иваном Меденицом, проф. др Душком Љуштином, проф. др Ненадом Новаковићем, Браниславом Недићем, Немањом Ранковићем, Владимиром Ђуричићем, који су својим сугестијама допринели да Фестивал добије прве обрисе.

Важно је да нагласим да се, уз сагласност оснивача, у Савету фестивала не налази нико изван позоришне уметности. Нема чак никога ни из Управног одбора Народног позоришта Ниш, иако га чине ванредни познаваоци позоришта и више него професионално остварени људи.

На првом фестивалу градоначелник се, у име оснивача, обратио у фоајеу Позоришта, а Фестивал је на сцени отворила првакиња Народног позоришта Ниш у пензији и доајен српског и југословенског глумишта, госпођа Мима Курић. Управо из разлога да позориште сачува своју аутономију. Тако ће бити и надаље.

„Театар на раскршћу“ има за циљ промовисање балканског културног простора, државе Србије и града Ниша као места раскршћа европских и светских путева и јачање међународне културне размене, промовисање позоришне уметности и стваралаца, размену идеја и позоришних пракси и посвећен је изазовима и перспективама савременог позоришта. На Фестивалу учествују позоришта из Србије, Турске, Грчке, Северне Македоније, Бугарске, Румуније, Мађарске, Албаније, Црне Горе, Италија, Босне и Херцеговине, Хрватске и Словеније по позиву, а на основу селекције. Максималан број такмичарских представа јесте 8. Фестивал се одржава сваке године од 11. до 19. марта. Свечано отварање Фестивала је 11. марта, на Дан Народног позоришта Ниш, када се изводи премијерна представа Позоришта ван такмичарског програма. Фестивал, као и већина других, има такмичарски и пратећи програм. Има свој жири, критичаре, театрологе, госте, пријатеље, медијску помоћ итд. И пре и после свега, има своју публику.

Фестивал се супериорно финансира из буџета града Ниша. Али, Фестивал и рад Позоришта могу да помогну и све друге институције, привредни субјекти, организације, појединци итд. Наравно, под условом да нису у сукобу са законом.

Програм и буџет оба Фестивала, баш као и програм и буџет рада Народног позоришта Ниш за 2019. и 2020. годину, једногласно је усвојила Скупштина града Ниша. И позиција и опозиција.

Први фестивал је одржан, поред средстава оснивача, уз финансијску и сваку другу подршку Министарства културе и информисања Републике Србије, које је заступао и заступа господин Владан Вукосављевић, те читавог низа пријатеља Позоришта. Све информације могу се пронаћи на сајту Народног позоришта Ниш.

Покровитељ 2. „Театра на раскршћу“ је председник Републике Србије, дакле, институција председника, коју у овом тренутку заступа господин Александар Вучић. Покровитељство је, како стоји на званичној веб страници председника, протоколарног карактера и израз је разумевања важности једног догађаја за добробит најшире заједнице. Дакле, председник Републике Србије не издваја никакав новац, нема за то право по Уставу.

Користим прилику да се још једанпут захвалим председнику Републике Србије на препознавању „Театра на раскршћу“ као фестивала који такву могућност пружа. Користим овај моменат да се захвалим и свима другима које спомињем, било појединачно или скупно, на подршци Фестивалу и Народном позоришту Ниш. Ништа мање нисам захвалан ни онима који су упутили критике Фестивалу и Позоришту. „Театар на раскршћу“ је више него млад фестивал, тек проходао међу позоришним фестивалима Србије и региона, и свака сугестија како да га побољшамо нам је више него добро дошла. Посебно ако те сугестије долазе од људи који су свој живот посветили позоришту.

Зашто сам се у име Народног позоришта Ниш, као покретача и организатора Фестивала, обратио председнику Републике Србије? Зато што живим и радим у Србији и логично је да се обратим председнику државе у којој јесам. Зато што ми је стало да позориште и фестивал, на чијем се челу тренутно налазим, имају најширу подршку. Отуда и неподељена подршка амбасада свих набројаних држава „балканског културног простора“ повезивању позоришта и држава кроз Фестивал. Отуда и подршка амбасада Канаде, Португалије, Пољске, Русије, Јапана, Кине, као и Америчког кутка, Француског културног центра, Бугарског конзулата у Нишу представама које смо продуцирали у претходном периоду, гостовањима на које је Народно позориште Ниш одлазило и позориштима која су нам долазила у госте. Отуда и читав низ пријатеља Народног позоришта Ниш.

За развој културе једне земље, па и државе Србије, од велике је важности да држава и највећи државни званичници на институционалном, а не дневнополитичком нивоу препознају и подрже културу и културна дешавања. Искрено се надам да ће се и 3. и 303. „Театар на раскршћу“ одржати под покровитељством председника Републике Србије.

Врата Народног позоришта Ниш и фестивала „Театар на раскршћу“ отворена су за све идеје које доприносе повезивању различитости, подстичу на размишљање о поштовању других, промовишу позитивне вредности и етикетирају недостатке савременог друштва, полемишу са прошлошћу и садашњошћу, а у циљу стварања боље будућности и трајних вредности од значаја за нашу заједницу и регион.

Не бавимо се дневном политиком. Нити ја, нити ико из Народног позоришта Ниш не стоји на вратима и не проверава ко за кога, да ли и зашто гласа, да ли јесте или није члан нечега, одакле је дошао, зашто је дошао, докле остаје, где ће да иде итд. Сваки сарадник и гост Народног позоришта Ниш и фестивала „Театар на раскршћу“ је позван из најчистијих уметничких разлога, без икаквог ограничења и без ичијег уплитања. Дубоко сам уверен да политички театар постоји само у границама театарског дејства. Све остало је театрализација друштва. На друштво којем се обраћа, Народно позориште Ниш као институција утиче кроз репертоар. Све док нас у томе нико не спречава, позиција и опозиција, цензуре и аутоцензуре, сматрам да позориште има своју аутономију.

Наравно, злонамерно или не, свако може да учита дневну политику у сваком јавном наступу, ако је то његова сфера интересовања.
Од момента кад је Народно позориште Ниш званично објавило да је покровитељ 2.“Театра на раскршћу“ председник Републике Србије, 17. 10. 2019, почињу да се чују дисонантни гласови и Фестивал се увлачи у дневнополитичко поткусуривање. Новонастала ситуација довела је до тога да су прво двојица колега вратила договорене режије у званичном репертоару Народног позоришта Ниш, од којих је једна требало да отвори Фестивал. Поштујући њихове одлуке, иако уз дубоко неразумевање, договорене су сарадње са другим редитељима и њиховим ауторским тимовима. Надаље су дневнополитички анимозитет и навијачка страст „за“ и „против“ довели до тога да се догађања око „Театра на раскршћу“ у делу јавности тумаче из перспективе политизације. Разумни гласови и логична објашњења, као и обично у таквим ситуацијама, не желе да се чују.

Од првобитне селекције на овогодишњи Фестивал не долазе три позоришта, свако из својих разлога: Градско мађарско позориште из Темишвара под образложењем да имају такав уговор са редитељем где он одлучује на ком фестивалу или гостовању могу да се појаве; Хрватско народно казалиште из Загреба јасно је исказало да је спречено због својих обавеза; копродукција Београдског драмског позоришта и Улисис театра због заказаних снимања главног глумца. Све се налази на сајту Народног позоришта Ниш. Као и увек у таквим случајевима позоришног живота, позвани су други театри и представе који су апострофирани у ко-селекторском извештају.

Програмски савет и ко-селекторски тим дао је свој максимум да пронађе најбоље могуће решење у ситуацији неочекиваних и непријатних догађања око Фестивала. Концептуалне несугласице у новонасталим околностима довеле су до тог да Савет, у истом саставу, није могао да настави са даљим радом.

Свакако да је све ово на тренутак пореметило нормалну припрему другог „Театра на раскршћу“. Али, као што је истакао господин Дарко Лукић, „сваки фестивал има право мјењати програм, идеју и концепцију. Свака управа има право на своје одлуке и посљедице тих одлука“.

Град Ниш и Народно позориште Ниш свакако нису одустали од идеје и концепције Фестивала.
Добро дошли на 2.“Театар на раскршћу“.

Мр Спасоје Ж. Миловановић, театролог
директор Народног позоришта Ниш и директор Фестивала

 

 


 

 

РЕПЕРТОАР И СЕЛЕКЦИЈА 2.“ТЕАТРА НА РАСКРШЋУ“
Ниш, 11 -19.3.2020.

***
2. Фестивал драме и позоришта Балканског културног простора „Театар на раскршћу“ ће свечано бити отворен на Дан Народног позоришта Ниш, 11. марта 2020.године, премијером представе 1789, у продукцији Народног позоришта Ниш, ван такмичарског програма. Текст и режију потписује Мирхад Хади Курић.

 

***
Фестивал отвара Василка Бумбарова, театролошкиња из Бугарске.

 

***
Селекција 2. Фестивала драме и позоришта Балканског културног простора „Театар на раскршћу“ окупља представе на потреби афирмације високих уметничких вредности које су резултат прожимања и преплитања различитих утицаја и фактора (сензибилитета, редитељских и глумачких поетика, погледа на театар…), а који чине специфичан балкански melting pot:

 

• Албер Ками, Калигула, режија Диана Добрева, Национални театар „Иван Вазов“, Софија, Бугарска.
• Еурипид, Бакхе, режија Игор Вук Торбица, Народни театар Битољ, Битољ, Северна Македонија;
• Луиђи Пирандело, Човек, звер и врлина, режија Егон Савин, НУ Театар Комедија Скопље, Скопље, Северна Македонија
• Ауторски пројекат, Разговори о љубави, режија Јернеј Лоренци, копродукција Краљевско позориште „Зетски дом“ Цетиње, Црна Гора, Драма Словенског народног гледалишча, Љубљана, Словенија;
• Ф. М. Достојевски, Злочин и казна (драматизација Мирослав Беловић), режија Душан Петровић, Народно позориште Републике Српске, Бања Лука, Република Српска/Босна и Херцеговина;
• Андреј Розман Роза, Баал, по мотивима истоимене драме Бертолда Брехта, режија Вито Тауфер, Словенско младинско гледалишче, Љубљана, Словенија;
• Алфред де Мисе, Лоренцачо, режија Борис Лијешевић, Југословенско драмско позориште, Београд, Србија;
• Ауторски пројекат, Рецепт за савршенство у неколико корака који воде никуда, режија Андреа Гаврилиу, Северно позориште Сату Маре „Михаи Раису“, Сату Маре, Румунија.

 

Осим што све понуђене представе репрезентују изузетне уметничке домете, истовремено оне представљају добар пример прожимања различитости које припадају балканским раскршћима и, посебно, отварају могућност за преиспитивање односа позоришта са ових простора како према драмској класици, тако и према суштински егзистенцијалном тумачењу места човека у савременим друштвеним нарацијама и последицама њиховог де/кодирања. Човека збуњеног пред боговима, власти, инстутуцијама друштва, нормама понашања, не/деловањима, љубави, револуцији, слободи или заробљености мисли и тела, свака од представа поставља у средиште узнемирености пред нечовечношћу самог човека. Колико год били различити театарски рукописи представа (од театра покрета из Румуније, преко готово кабаретске разузданости Баала, психолошког смиривања Пиранделове комедије, истраживачке лабораторије Лоренцијевог поигравања и разигравања теме љубави на простору Балкана, реалистичке претраге јунака Достојевског, полемичке ангажованости Лоренцача, метатеатрског ишчитавања Бакхи, до сценског спектакла Калигуле) чини се да све постављају исто питање: могу ли људи и њихово друштво преживети на отрцаним, застарелим идеалима и вредностима у које више нико заиста не верује? Гибајући се сваким својим елементом кроз различите слојеве свести, подсвести и стварности, кроз различите асоцијације, организујући ликове и глумачки израз око читавог низа тематских оса, понуђене представе опстају као агрегат потенцијално неограничених и увек нових читања.

 

 

***
Фестивалски жири (Бранислав Мићуновић, редитељ /Црна Гора/, Миа Беговић, глумица /Хрватска/, Катарина Коцевска, глумица /Северна Македонија/, Богдан Костеа, глумац /Румунија/, Владо Керошевић, глумац /Босна и Херцеговина/) доделиће награде за најбољу представу, режију, четири глумачке награде, за костимографско и сценографско остварење, за оригиналну сценску музику, за сценски покрет, као и специјалну награду Фестивала.

Осим ових, биће додељене и награда Округлог стола критике (модератори разговора о представама – Јелена Лужина, театролошкиња /Северна Македонија/, Оливера Милошевић театролошкиња /Србија/; критичари на Фестивалу – Игор Бурић, позоришни критичар /Србија/, проф.др Миливоје Млађеновић, театролог /Србија/, Бојан Муњин, позоришни критичар /Хрватска/, проф.др Ненад Новаковић /Босна и Херцеговина/, Дејан Петковић, театролог /Ниш/, Василка Бумбарова, театролошкиња /Бугарска/, Клаудио Гроса, театролог /Румунија/, Тања Мијовић, филозофкиња и културолог /Србија/), као и награда Новинарског жирија (Борка Требјешанин /Политика/, Татјана Њежић /Блиц/, Миљана Николић /Белами/, Љубомир Раданов /Курир/, Лидија Георгијев /РТС/).

 

***

Поред осам такмичарских представа биће организован читав низ пратећих програма: промоције књига, трибине, представљање уметника и изложбе.

 

НАПОМЕНА:
Народно позориште Ниш задржава право измене.

 

 


 

 

 


 

 

 

 

Scroll