STRUČNI ŽIRI

 

Prof. dr Nenad Novaković, ekspert za elektronske medije i menadžment u kulturi (BiH)

Prof. mr Žanina Mirčevska, dramaturškinja, dramatičarka i profesorica na UL APRFT (Slovenija)

Tatjana Radišić, kostimografkinja (Srbija)

Dušan Kovačević, glumac i umetnički direktor JU  Gradskog pozorišta u Podgorici ( Crna Gora)

Vasil Vasilev, reditelj i upravnik Nacionalnog teatra “Ivan Vazov” u Sofiji (Bugarska).

 

 

Prof. dr NENAD STOJANA NOVAKOVIĆ, rođen 06.11.1960. god. u Gornjim Vijačanima kod Prnjavora. Redovno završavao sve nivoe obrazovanja. Ponosan što je bio stipendista Titovog fonda. Dosadašnji život posvetio radu u medijima, kulturi i vazduhoplovstvu. Redovni profesor univerziteta, predavač na više fakulteta, osnivač i direktor najrespektabilnije visokoškolske ustanove u BiH Banjaluka koledž (Banja Luka College BLC) i dekan Fakulteta za medije IUT. Autor šest knjiga, učesnik više desetina naučnih i stručnih konferencija i skupova, autor i koautor više od sto stručnih i naučnih tekstova. Osnivač i urednik časopisa Stav, Aktuelnosti i Agon, predsednik Udruženja izdavača Republike Srpske, predsednik Etičkog komiteta Udruženja novinara Republike Srpske, bio predsednik Vazduhoplovnog saveza BiH, direktor Glasa Srpske, Narodnog pozorišta Republike Srpske, direktor Nezavisne televizije. Organizator više pozorišnih festivala, član žirija i učesnik u selekciji festivala i izboru dramskih i književnih tekstova. Uredio i potpisao kao izdavač više od 2 000 naslova knjiga različitog sadržaja. Aktivan u medijskom, sportskom i političkom životu BiH, pilot i ponosni otac dva sina i deda dva unuka.

 

Prof. mr ŽANINA MIRČEVSKA je dramaturškinja, dramatičarka i profesorka na Akademiji za pozorište, radio, film i televiziju (APRFT), na državnom Univerzitetu u Ljubljani. Na APRFT je prodekanka za istraživačku i umetničku delatnost i vodi Katredru za dramsko pisanje. Kao profesorka je gostovala duži period na različitim univerzitetima u inostranstvu, među kojima su američki univerziteti u Ajovi i Pitsburgu (Iowa University i University of Pittsburg). Autorka je dramskih tekstova koji su navedeni u nacionalnim i međunarodnim antologijama. Njeni dramski tekstovi su prevedeni na različite jezike. Potpisuje dramaturgiju i autorske prerade dramskih tekstova, kao i dramatizacije više od sedamdeset pozorišnih predstava izvedenih u Sloveniji i inostranstvu. Dobitnica je Grumove nagrade (nagrada za najbolji tekst na slovenačkom jeziku), kao i nagrade za dramaturgiju na Međunarodnom pozorišnom festivalu MESS u Sarajevu.

 

TATJANA RADIŠIĆ, kostimografkinja. Diplomirala je na Fakultetu likovnih i primenjenih umetnosti u Beogradu, u klasi prof. Milanke Berberović. Karijeru je započela u Srbiji, a jedno vreme je živela i radila u SAD. Dizajnirala je kostime za više od stotinu pozorišnih predstava, mjuzikla i opera, ali i za film, televiziju i komercijalne produkcije u Srbiji i inostranstvu. Sarađivala je sa pozorišnim kompanijama: Disney world, Spertus muzej i Muzej savremene umetnosti u Čikagu, Proyect Y i Z (sa Eltonom Džonom i Polom Sajmonom), Steppenwolf Theatre, Goodman Theatre, Court Theatre, Redmoon Theatre, Drury Lane Theatre, American Theatre Company…

 

Dobitnica je brojnih priznanja: Sterijine nagrade za kostimografsko ostvarenje u predstavi Petrijin Venac na 64. Sterijinom pozorju, Nagrade za kostimografsko ostvarenje u predstavi Kad bi Sombor bio Holivud, Festival balkanskog kulturnog prostora Teatar na raskršću u Nišu 2019, nagrade Ardalion na 23. Jugoslovenskom pozorišnom festivalu u Užicu 2018. za predstavu Kad bi Sombor bio Holivud, Godišnje nagrade Pozorišta na Terazijama za kostime u predstavi Fantom iz opere, Nagrade za vizuelnost u predstavi Sonet 66 na međunarodnom festivalu 12. Joakim Interfest, Nagrade za najbolji kostim na Festivalu profesionalnih pozorišta Vojvodine za predstave Cezar i Na Drini Ćuprija, Nagrade za najbolju scenografiju na Festivalu “Joakim Vujić” za predstavu Životinjska firma, Nagrade za najbolji kostim u predstavi Zona Zamfirova na Danima komedije u Jagodini, Nagrade za kostim u predstavi Trpele u Beogradskom dramskom pozorištu, Velike nagrade Srbije za primenjenu umetnost i dizajn za 2016. godinu, Godišnje nagrade ULUPUDS-a za doprinos i razvoj umetnosti u Srbiji za 2013/2014. godinu, nagrade za kostime u filmu Top je bio vreo na Festivalu nacionalnog filma u Sopotu – Sofest, kao i tri nominacije za prestižnu američku nagradu Joseph Jefferson za najbolji dizajn kostima u 2008, 2009. i 2010. godini.

 

DUŠAN KOVAČEVIĆ, glumac i producent. Rođen 11.03.1981. godine u Podgorici. Fakultet dramskih umjetnosti je završio na Cetinju 2004. god. u klasi prof. Bora Stjepanovića.

Ostvario je značajne uloge u preko trideset predstava, jedanaest dugometražnih i nekoliko kratkometražnih filmova, a igrao je i u veoma gledanim tv serijama.

Produkcijom se bavi od 2012. godine. Predstava Maćado Gorana Ćetkovića ostvarila je veliki uspeh i odigrana je više od 100 puta; producira i serijal kratke forme pod nazivom Krle sa prizemlja, koji je bio emitovan na RTCG. Veći uspeh mu donosi prvi crnogorski sitkom Dojč Caffe. Koproducent je druge sezone regionalno poznate serije Besa, kao i filmova Realna priča i Smrt djevojčice sa žigicama. Producirao je i režirao nekoliko reklamnih i muzičkih spotova.

Dobitnik je nekoliko državnih i inostranih nagrada: Nagrade za najbolju mušku ulogu za predstavu Plan B na MFMSM (BiH), Nagrade za glumačko ostvarenje u predstavi Dokle pogled seže na 41. Danima Fadila Hadžića u Zagrebu, nagrade „Mala liska“ za ulogu Smirnova u predstavi Medvjed na Regionalnom festivalu komedije u Mostaru, Nagrade za doprinos u razvitku nezavisne pozorišne produkcije u Crnoj Gori na Bijenalu crnogorskog teatra 2012, za produkciju i ulogu u predstavi Maćado, Godišnje nagrade Crnogorskog narodnog pozorišta za glumačka ostvarenja u predstavama, Konte Zanović, Rasprava, Ljubav, vjera, nada.

Glumac je i umetnički direktor Gradskog pozorišta u Podgorici.

 

VASIL VASILEV je poznati bugarski reditelj i bivši zamenik ministra kulture Bugarske. Bio je dugogodišnji direktor Dramskog pozorišta u Loveču, a danas je upravnik Nacionalnog teatra “Ivan Vazov” u Sofiji (Bugarska).

Režirao je predstave širom Bugarske: u Sofiji, Slivenu, Loveču, Vraci, Silistri.

Neke od njegovih najznačajnijih predstava su: Čovek iz Podolska, Serjoža je mnogo glup – Dmitrij Danilov, Dim neugašene cigarete, Karakteristike ruske ljubavi – Aleksandar Galin, Dogovor 2019 – Majk Bartlet, Boing Boing – Mark Kamoleti, Ostrvo robova – Pjer de Marivo, Emigrantski san – Mate Matišić, Spasilac – Kiril Topalov, Traži se nov suprug – Miro Gavran, Foliranti OOD – Džon Patrik, Između dve stolice – Rej Kuni, Osvrni se u gnevu – Džon Ozborn, Brisel – Petja Ruseva, Arhangel Mihail – Georgi Markov, Podzemni galebovi – Alfonso Vajeho.

U Narodnom pozorištu Niš režirao je Lice Aleksandra Galina 2021. godine.

Dobitnik je prestižnih nagrada za režiju: „Bronzani vitez“ na 13. MTF-u, „Zlatni vitez“ u Moskvi 2015. godine, kao i na IX Međunarodnom festivalu European Theatre Action– NETA u Vraci 2019. godine.

 


 

OKRUGLI STO KRITIKE

 

MODERATORI OKRUGLOG STOLA KRITIKE

Olivera Milošević, novinarka i teatrološkinja, Beograd

Bojan Munjin, novinar i pozorišni kritičar, Zagreb

 

 

Olivera Milošević, novinarka i teatrološkinja, odgovorna urednica Redakcije za kulturu i umetnost Kulturno-umetničkog programa RTS-a. Diplomirala je novinarstvo na Fakultetu političkih nauka u Beogradu i bila na postdiplomskim studijama iz oblasti sociologije kulture i pozorišta.

Novinarsku karijeru započela je 1988. godine u Beogradskom programu RTS-a. Pozorište je oblast koju prati od početka karijere. Od 2000. godine je odgovorna urednica u Redakciji za kulturu Beogradskog i Jutarnjeg programa RTS-a.  Od 2001. je urednica u Redakciji za kulturu i umetnost RTS-a.  Punih 15 godina bila je autorka, urednica i voditeljka tv emisije Beokult i autorka rubrika o pozorištu u istoj.

Autorka je, urednica i voditeljka Hronika Bitefa i brojnih emisija iz serijala TV feljton – u kojima predstavlja rad značajnih pozorišnih stvaralaca.

Od osnivanja je jedan od autora i urednika emisije Kulturni dnevnik.

Od 1993. godine je član redakcije pozorišnih novina Ludus, koje objavljuje Savez dramskih umetnika Srbije.

Autorske tekstove i intervjue iz oblasti pozorišta objavljuje u novinama, časopisima i nedeljnicima: Ludus, Scena, Teatron, NIN, Građanski list, Prestup, Evropa, Nedeljnik, TFT.

Autorka je serijala Teatrologike, koji je posvećen istaknutim pozorišnim umetnicima iz regiona i serijala Metamorfoze, posvećenog izuzetnim domaćim stvaraocima.

Autorka je monografije Nikita Milivojević: Ja ovde silazim i knjiga Teatrologike 1 i 2.

 

 

Bojan Munjin (1954, Ljubljana), novinar i pozorišni kritičar.

Fakultet političkih nauka završio u Zagrebu.

Svoje pozorišne kolumne pisao je za riječki Novi list, splitski Feral tribjun, zagrebačko Kazalište, novosadsku Scenu, sarajevske Dane, beogradski NIN, Radio Zagreb 3 i zagrebački Arkzin. Danas svoje kritike objavljuje u zagrebačkim Novostima – nedeljniku zajednice Srba u Hrvatskoj, Kulturnom dodatku Politike i na Radio Beogradu 2.

Vodio je mnoge pozorišne okrugle stolove, od Festivala malih scena u Rijeci, MESS-a u Sarajevu, BITEF-a u Beogradu i Jugoslovenskog pozorišnog festivala Bez prevoda u Užicu, do Budva Grad Teatra.

Živi u Beogradu i Zagrebu.

 


 

KRITIČARI – OKRUGLI STO KRITIKE

 

Prof. dr Milivoje Mlađenović, Sombor, pisac i teatrolog

Dr Dejan Petković, Niš, teatrolog

Zorana Kralj, Podgorica, pozorišna producentkinja

Nataša Gvozdenović, Novi Sad, novinarka i pozorišna kritičarka

Dr Sašo Ognenovski, Bitolj, pozorišni kritičar

 

Prof. dr MILIVOJE MLAĐENOVIĆ, teatrolog, (Bijeljina, 1959). Diplomirao i doktorirao na Filološkom fakultetu u Beogradu. Bio upravnik Narodnog pozorišta u Somboru (1989–2000), Srpskog narodnog pozorišta u Novom Sadu (2003–2009), direktor Sterijinog pozorja (2009–2012), umetnički konsultant u Narodnom pozorištu “Sterija” u Vršcu (2013–2015). Umetnički je rukovodilac Gradskog pozorišta „Semberija“ u Bijeljini. Vanredni je profesor Pedagoškog fakulteta u Somboru.
Osim stručnih i naučnih radova iz nauke o književnosti i teatrologije, piše i objavljuje drame, književnu kritiku, eseje.
Studije: Scenske bajke Aleksandra Popovića, Odlike dramske bajke, U zamku zamki dramski poetncijal poezije i proze za decu, Intertekstualna pletisanka koncepcija dramskog lika Laze Kostića.

Knjige dramskih tekstova za decu: Baš čelik i druge za pozornicu udešene bajke, Čudne zveri na proveri itd.

Selektor je Sterijinog pozorja i bio je selektor brojnih značajnih pozorišnih festivala. U Šabačkom pozorištu izvedena je njegova komedija Rable/Vrlina/Greh, u Narodnom pozorištu Sombor drama Golubija vremena (2016), Maestro (2017), Mrazovićdidaktička antidrama (2018), u Gradskom pozorištu „Semberija“ u Bijeljini (Republika Srpska) Komedija ometena u razvoju, Kad sam bio garav u Pozorištu mladih u Novom Sadu, a  na scenama u Srbiji i regionu igrano je petnaestak njegovih dramskih dela za decu.

Nagrade: Nikola Petrović Peca za izuzetan doprinos razvoju pozorišne umetnosti u Srbiji, Oktobarska nagrada Grada Sombora (2017) i dr.

 

Dr DEJAN PETKOVIĆ, teatrolog, (1972) diplomirao je na Filozofskom fakultetu Univerziteta u Nišu. Na matičnom fakultetu objavio je studiju Komediografija Aleksandra Popovića i francuska dramska avangarda (1998). Dobitnik je nagrade Nastavno-naučnog veća za najuspešnije diplomiranog studenta. Bavi se dramskim i scenarističkim radom. Autor je scenarija za igrano-dokumentarne filmove Bitka na Čegru (2006) i Crna zora (2007). Kreator je dramskog scenarija za državno obeležavanje 200 godina od Čegarske bitke (Narodno pozorište Niš, 2009).

Dobitnik je nagrade Niške art fondacije za dramu Via Doloris (2007), nagrade za najbolji dramski tekst na 5. Joakim festu u predstavi Odabrani i uništeni (Narodno pozorište Niš, 2008), kao i nagrade Radio Beograda za radio-dramu Čudo na Bosforu (2013). Dobitnik je povelje za izuzetan doprinos prvom pozorišnom festivalu balkanskog kulturnog prostora Teatar na raskršću (2019).

Teorijske radove o pozorištu, drami, medijima i pop-kulturi, kao i kritičke tekstove o tekućoj pozorišnoj produkciji objavljuje skoro tri decenije (Pressing, Gradina, Niški analitičar, Teatron, Scena). Doktorsku disertaciju Epske komunikacijske strukture u dramama Aleksandra Popovića odbranio je 2020. na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu na studijskom programu Teorije dramskih umetnosti, medija i kulture. Sterijino pozorje objavilo je 2021. godine njegovu studiju Postdramsko u poetici Aleksandra Popovića u svojoj ediciji za teatrologiju Sinteze.

 

ZORANA KRALJ, pozorišna producentkinja, rođena 1981. godine u Podgorici. Diplomirala je produkciju na Fakultetu dramskih umjetnosti na Cetinju. Radila je kao novinar u dnevnom listu Pobjeda, kao novinar, urednik i voditelj na televiziji. Od 2005. do 2016. godine bila je menadžer za odnose sa javnošću Crnogorskog narodnog pozorišta.  Kao PR bila je angažovana na raznim pozorišnim festivalima i projektima (Međunarodni festival Kotor art, NETA festival, Bijenale crnogorskog teatra, Program razvoja kulture u opštinama na sjeveru Crne Gore – Crna Gora jedna kulturna adresa itd). Od 2016.  do 2020. godine bila je direktorka Crnogorskog narodnog pozorišta. Autorka je prvog istraživanja pozorišne publike u Crnoj Gori – Istraživanje dramske publike Crnogorskog narodnog pozorišta (2013). Objavila je tekstove u časopisu za kulturu, umjetnost i izvedbene umjetnosti Gest. Radi u Crnogorskom narodnom pozorištu kao menadžerka za programske politike i planiranje.

 

 

NATAŠA GVOZDENOVIĆ (1978) je novinarka i pozorišna kritičarka, piše tekstove i pozorišne kritike za časopise i internet portale koji se bave teatrologijom i teatarskom kritikom u regionu.

Na internacionalnom teatarskom festivalu Mess u Sarajevu je dobila nagradu Marko Kovačević, koju dodeljuje direkcija festivala za seriju kritika objavljenih tokom festivala na portalu Radio Sarajeva.

Bila je glavna i odgovorna urednica časopisa Kultura, koji je bio deo projekta Novi Sad – Evropska prestonica kulture.

Deo je projekta Kritičarski karavan koji je pokrenulo udruženje pozorišnih kritičara i teatrologa Srbije. Član je AICT-a (Međunarodnog udruženja pozorišnih kritičara). Završila je studije srpske i uporedne književnosti.

Živi u Novom Sadu.

 

Dr SAŠO OGNENOVSKI,  Rođen 1964 godine u Bitolju, gde je i završio osnovno i srednje obrazovanje. Diplomirao je 1987. godine na Univerzitetu Sv. Ćirila i Metodija, na Fakultetu za dramske umetnosti. Magistrira 2002. na Institutu za sociološka i političko-pravna istraživanja na odseku Komunikacije i medija, a 2017. godine na Institutu za komunikacije i medije na Pravnom fakultetu doktorira na temi Odnosi sa javnošću i mediji u Makedoniji. Za vreme svog profesionalnog umetničkog i naučnog života radio je i na Pedagoškom fakultetu Univerziteta Sv. Klimenta Ohridskog u Bitolju i kao profesor na Međunarodnom slavjanskom univerzitetu “Gavrilo Romanovič Deržavin”. Učestvovao je na brojnim simpozijumima i konferencijama u Geteborgu, Oslu, Milanu, Londonu, Briselu, Bratislavi, Sofiji, Skoplju, Ohridu, Bitolju, Kruševu itd. Napisao je više od pedeset radova iz oblasti komunikologije, odnosa sa javnošću, pedagogije, književnosti, kulturologije i pozorišta.

Autor je zbirki poezije Lavina (1995), Plodovi pakla (2014), Pustinjski cvet (2015), Šuma (2018), Menjanje prošlosti (2019); drama Tvrđava i Tuga (2016), drama za decu Obična bajka (2002) i Čarobni kompas (2012), romana Sivi trg (2019) i Turneja (2020). Prevođen je na srpski, engleski, arapski i albanski jezik. Bavio se i prevodom sa srpskog, hrvatskog, bugarskog i engleskog jezika. Član je Makedonskog naučnog društva, Internacionalnog pozorišnog instituta i Međunarodne asocijacije pozorišnih kritičara. Za vreme svog profesionalnog rada bavio se i pisanjem scenarija i režiranjem za televiziju. Piše pozorišne, filmske i književne recenzije. Osnivač je i predsednik udruženja za razvoj umetnosti i multikulturalnosti Perun Artis iz Bitolja. Urednik je međunarodnog književnog časopisa Književni elementi i elektronskog književnog časopisa www.elementi.mk.

Živi i radi u Bitolju.

 


 

ŽIRI NOVINARA

 

Tatjana Nježić, Blic, Beograd

Sonja Todorović Šegrt, Radio Beograd 2

Miljana Nikolić, Belami, Niš

Scroll